БУМ!

Уважаемые Бухгалтеры!

Рады сообщить Вам, что СЕГОДНЯ на рынке бухгалтеров Украины произошло важное событие, и Вы первые, кому мы это сообщаем

 

Подробнее ...
Продукты компании 1С

Уважаемые пользователи и клиенты нашей компании сообщаем Вам, что программные продукты от компании 1С теперь доступны и Вам.  

Подробнее ...
Новости законодательства 4 тиждень 2013 р.: 21– 27 січня PDF Печать

Партнер компании «Аркада-Гранд»

Новости законодательства подготовлены

аналитиками Компании «Динай»

ДЕКЛАРАЦІЯ З ПДВ

Хіт! Мінфін об’єднує всі форми декларацій з ПДВ в одну

Мінфін затвердив уніфіковану форму податкової декларації з ПДВ. Тобто, відбувся перехід від 4-х існуючих на сьогодні форм податкових декларацій з ПДВ до однієї.

Затверджено нові редакції:

- форм податкової звітності з ПДВ, а саме: податкової декларації з ПДВ, уточнюючого розрахунку податкових зобов'язань з ПДВ у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок;

- Порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ.

Скасовуються:

- податкова декларація з ПДВ (скорочена);

- податкова декларація з ПДВ (спеціальна);

- податкова декларація з ПДВ (переробного підприємства);

- уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з ПДВ у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (щодо діяльності відповідно до статті 209 розділу V Кодексу);

- уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з ПДВ у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (щодо діяльності відповідно до пункту 209.18 статті 209 розділу V Кодексу);

- уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з ПДВ у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок (щодо діяльності відповідно до пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).

Скоріше за все, відзвітувати за новими формами податківці попросять вже за січень (або за І квартал) 2013 року. Хоча, відповідно до п. 46.6 ПКУ вперше за уніфікованою формою деку потрібно подавати за лютий (або ІІ квартал) 2013 року, і це тільки за умови опублікування декларації в "Офіційному віснику України" у січні цього року.

Більше про нову декларацію з ПДВ ми вам розкажемо вже на наступному тижні.

Наказ Міністерства фінансів України "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 25 листопада 2011 року N 1492" (N 1342 від 17.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.01.2013 р. з N 79/22611 та набирає чинності з дня офіційного опублікування.

ПОДАТКОВИЙ БОРГ

Ще одна довідка про відсутність заборгованості з податків, зборів: навіщо вона?

Мінфін прописав Порядок видачі Довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, що контролюються органами ДПС. Вже у наказовій частині документа його творці дали зрозуміти сферу застосування нового порядку, внісши зміни до Порядку обліку платників податків і зборів (наказ N 1588 від 09.12.2011 р.). Змінами уточнено, що для цілей Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців" (N 755-IV від 15.05.2003 р.) у випадку припинення платників податків має використовуватися Довідка про відсутність заборгованості з податків, зборів за формою N 22-ОПП. А вже в інших випадках (передбачених іншими нормативно-правовими актами) – майже однойменна довідка, затверджена розглянутим документом.

Виникає запитання: про які інші випадки йдеться? Автори документа вбачали потребу у довідці для: "участі у процедурах державних закупівель та державних форвардних закупівель зерна; отримання фінансової підтримки фермерських господарств; одержання бюджетних коштів для здійснення заходів з відтворення водних живих ресурсів; проведення селекції у рибному господарстві тощо".

Така довідка видається безоплатно на підставі заяви платника (форма заяви наводиться у додатку до коментованого документа). Заява складається з обов’язковим посиланням на відповідний нормативно-правовий акт, що передбачає надання органом ДПС довідки, та зазначенням назви установи, до якої її буде подано платником податків.

Строк розгляду заяви та видачі довідки або направлення відмови в її наданні становить 5 робочих днів від дня отримання такої заяви органом ДПС.

Довідка може видаватися як у паперовому, так і в електронному вигляді. Також уточнено, що за наявності у платника податків податкового боргу органом ДПС готується довільної форми лист з вмотивованою відмовою щодо видачі довідки.

-------------------

Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження порядку видачі довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, що контролюються органами державної податкової служби та внесення змін до порядку обліку платників податків і зборів" (N 1315 від 12.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 р. за N 62/22594

Дата набрання чинності: з дня офіційного опублікування.

ПОДАТКОВА ЗВІТНІСТЬ

Форму декларації з податку на нерухоме майно зареєстровано в Мін’юсті

Повідомляємо, що Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки" (N 1408 від 25.12.2012 р.) пройшов реєстрацію в Мін’юсті.

Зверніть увагу, що текст зареєстрованої декларації дещо відрізняється від того варіанту, який було минулого тижня розміщено на сайті ДПС!

Нагадаємо, що податкова не дочекалася реєстрації та запропонувала платникам податку звітувати за першим варіантом форми. І хоча новий бланк декларації ще не набрав чинності, радимо застосовувати саме його. Нову форму можна буде знайти в правових системах "Дінай".

-------------------

Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки" (N 1408 від 25.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21.01.2013 р. за N 144/22676 та набирає чинності з дня офіційного опублікування

"ВОДНА" ЗВІТНІСТЬ

Мінфін тренується у затвердженні податкових "водних" декларацій

Нові форми декларацій збору за спецвикористання води розроблено Мінфіном на заміну аналогічним, затвердженим наказом ДПА N 1009 від 24.12.2010 р. Мова йде про Податкові декларації:

- збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води;

- збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики;

- збору за спеціальне використання поверхневих вод для потреб водного транспорту (крім морського водного транспорту, який використовує річковий водний шлях виключно для заходження з моря у морський порт, розташований у пониззі річки, без використання спеціальних заходів забезпечення судноплавства, стоянкових та службово-допоміжних суден, та експлуатації водних шляхів річки Дунай).

Зауважимо, що ніяких розбіжностей, окрім грифу затвердження, старі та нові бланки декларацій не містять.

Що стосується періоду, з якого треба використовувати міністерські форми, то тут у нагоді стане п. 46.6 ПКУ, у якому зазначено, що декларації набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. Тобто, якщо слідувати нормі закону, звітувати за новою формою перший раз (у разі ії офіційного опублікування у першому кварталі 2013 року, в чому ми не маємо сумнівів) необхідно зі звіту за другий квартал. Але, беручи до уваги досвід введення в дію інших декларацій, скоріш за все подавати нову звітність доведеться вже за підсумками першого кварталу.

------------------------

Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження форм податкових декларацій збору за спеціальне використання води" (N 1403 від 21.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.01.2013 р. за N 123/22655 та набирає чинності з дня офіційного опублікування

СТАТИСТИЧНА ЗВІТНІСТЬ

Зазнала змін Інструкція по заповненню ф. N 6-ПВ (річна)

Зазнала змін Інструкція щодо заповнення форми державного статистичного спостереження N 6-ПВ (річна) "Звіт про кількість працівників, їхній якісний склад та професійне навчання", затверджена наказом Держкомстату N 508 від 06.11.2006 р.

Тепер при заповненні ф. N 6-ПВ (річна) рядок 12010, в якому відображається облікова кількість штатних працівників, потрібно узгоджувати з даними рядка 3070 форми N 1-ПВ (квартальна) "Звіт з праці" за січень-грудень звітного року.

Нагадуємо, Звіт за ф. N 6-ПВ (річна) подається юридичними особами, їх відокремленими підрозділами органу державної статистики за місцем здійснення діяльності не пізніше 9 лютого після звітного року. Тобто останнім днем подачі даного Звіту за 2012 році є 8 лютого.

-------------------

Наказ Державної служби статистики України " Про внесення змін до Інструкції щодо заповнення форми державного статистичного спостереження N 6-ПВ (річна) "Звіт про кількість працівників, їхній якісний склад та професійне навчання" (N 511 від 10.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.01.2013 р. за N 58/22590

Офіційне опублікування: "Офіційний вісник України" N 3 від 22.01.2013 р.

Дата набрання чинності: 22.01.2013 р.

ДОВІДНИК ПІЛЬГ

Увага! З’явився новий довідник податкових пільг

Звертаємо вашу увагу на появу нового Довідника податкових пільг N 64 (станом на 01.01.13 р.).

Даним довідником слід керуватися при заповненні Звіту про суми податкових пільг за IV квартал 2012 року.

ОПЛАТА ПРАЦІ В БЮДЖЕТНІЙ СФЕРІ

Мінфін запропонував розмір посадового окладу працівника 1 тарифного розряду Єдиної тарифної сітки на 2013 рік

Для працівників бюджетної сфери є актуальним питання щодо розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду в 2013 році.

Поки що проект змін до постанови КМУ N 1298 від 30.08.2002 р. тільки розглядається. Разом з тим, Мінфін у листі N 31-07240-03-5/29333 від 10.12.2012 р. пропонує розмір посадового окладу працівника 1 тарифного розряду Єдиної тарифної сітки на 2013 рік встановити на рівні:

- з 1 січня – 845 грн;

- з 1 грудня – 928 грн.

-------------------

Лист Міністерства фінансів України N 31-07240-03-5/29333 від 10.12.2012 р.

ПОДАТОК НА РОЗКІШ

Чергове ініціювання введення податку на багатство та предмети розкошу

На офіційному сайті Мінфіну розміщено для обговорення текст проекту Закону, яким передбачено замінити податок на нерухоме майно (відмінне від земельної ділянки) на податок на майно (відмінне від земельної ділянки). Вже із назви податку стає зрозуміло, що під дію оновленого податку потраплять і об’єкти рухомого майна, які влада віднесла до предметів розкошу.

Наведемо перелік майна, що може потрапити під оподаткування:

1) квартира вартістю понад 1000 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі – мінімальна заробітна плата), загальна площа якої перевищує 200 кв. метрів;

2) дачний або садовий будинок, котедж або житловий будинок садибного типу вартістю понад 2500 розмірів мінімальної заробітної плати, загальна площа якого перевищує 500 кв. метрів;

3) об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у власності одного платника податку, вартістю понад 3000 розмірів мінімальної заробітної плати, загальна площа яких перевищує 600 кв. метрів;

4) нежилі приміщення, що перебувають у власності одного платника податку, вартістю понад 2000 розмірів мінімальної заробітної плати, загальна площа яких перевищує 500 кв. метрів;

5) нежилі приміщення, розташовані на земельній ділянці, на якій розташовані об’єкти оподаткування, зазначені у пункті 2;

6) легкові автомобілі вартістю понад 450 розмірів мінімальної заробітної плати з об’ємом циліндрів двигуна понад 3990 куб. сантиметрів (крім тих, що використовувалися понад 5 років);

7) мотоцикли вартістю понад 150 мінімальної заробітної плати з об’ємом циліндрів двигуна понад 995 куб. сантиметрів (крім тих, що використовувалися понад 5 років);

8) судна (яхти та інші плавучі засоби для дозвілля або спорту, зазначені у товарній позиції 8903 згідно з УКТ ЗЕД), зареєстровані у Державному судновому реєстрі України або у Судновій книзі України, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами) потужністю понад 75 кВт (крім тих, що використовувалися понад 20 років);

9) літаки і вертольоти, зареєстровані у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України;

10) вироби з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, обробленого та необробленого дорогоцінного каміння вартістю понад 20 розмірів мінімальної заробітної плати;

11) годинники, мобільні телефони та зброя вартістю понад 20 розмірів мінімальної заробітної плати;

12) взуття, вироби з хутра, шкіри, килимові, швейні, трикотажні, текстильні вироби, а також вироби з деревини, що відповідають товарній позиції 4420 згідно з УКТ ЗЕД, вартістю понад 30 розмірів мінімальної заробітної плати;

13) предмети мистецтва, колекціонування та антикваріату вартістю понад 30 розмірів мінімальної заробітної плати.

-------------------

Проект Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування багатства та предметів розкоші"

Дата набрання чинності: з дня, наступного за днем опублікування, крім п. п. 1, 2, 4 ? 7 розд. І, які набирають чинності з 01.01.2014 р.

ЗЕД

Точка відліку нових строків розрахунків у ЗЕД

ДПС звертає увагу, що починаючи з 19.11.2012 р. застосовується 90-денний строк розрахунків за експортно-імпортними операціями, незалежно від дати укладання зовнішньоекономічного контракту.

Нагадаємо, що у відповідності до постанови Нацбанку N 475 від 16.11.2012 р., з 19 листопада 2012 р. по 19 травня 2013 р. діє 90-денний строк розрахунків. До (після) цього 6-місячного періоду строк розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не має перевищувати 180 календарних днів.

-------------------

Лист Державної податкової служби України N 11673/0/71-12/22-3317 від 17.12.2012 р.

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК

Зайво сплачений податок на прибуток можна повернути

Податківці нагадують, що платники вправі повернути зайво сплачені суми податку на прибуток відповідно до ст. 43 ПКУ, а також спільного наказу ДПСУ, МФУ, Держказначейства України N 974/1597/499 від 21.12.2010 р. "Про затвердження Порядку взаємодії органів ДПС, місцевих фінансових органів та органів Держказначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань".

Для цього потрібно подати заяву довільної форми на повернення таких сум до органу ДПС за місцем перебування на податковому обліку. Заява пишеться протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

ДПІ не пізніше ніж за 5 робочих днів до закінчення 20-ти денного строку з дня подання заяви готує висновок про повернення таких сум з відповідного бюджету та направляє його для виконання до Держказначейства. В свою чергу, на підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом 5 робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків.

Звертаємо увагу, що цей порядок повернення буде виконуватись лише в тому випадку, якщо у платника податку відсутній податковий борг або після того, коли він його повністю погасить.

-------------------

Лист Державної податкової служби України N 5046/0/61-12/15-1215 від 09.11.2012 р.

ОФІЦІЙНИЙ ПОГЛЯД ДПС

Огляд питань та відповідей з Єдиної бази податкових знань (sts.gov.ua)

- Яка застосовується відповідальність до податкового агента у разі подання ним уточнюючого податкового розрахунку за ф. N 1ДФ, якщо виявлена помилка не впливає на показники, які зазначені у графах 3, 3а, 4 та 4а, зокрема, уточнюються реквізити підприємства, вносяться зміни до номеру облікової картки найманого працівника, ознаки доходу?

Коротка відповідь:

Враховуючи те, що помилка, яка виявлена платником податку, не впливає на показники, які зазначені у графах 3, 3а, 4 та 4а податковому розрахунку за ф. N 1ДФ, зокрема, вносяться зміни до номеру облікової картки найманого працівника або змінюється ознака доходу, або до реквізитів підприємства, то до податкового агента застосовується відповідальність у вигляді штрафу в розмірах, які передбачені п. 119.2 ПКУ.

- Чи необхідно СГ (в т. ч. новоствореному), який не здійснював викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів та не планує мати об'єктів обчислення екологічним податком у звітному році, подавати до органу ДПС заяву про відсутність у звітному році об'єкта обчислення екологічного податку?

Коротка відповідь:

ПКУ не передбачено подання до органу ДПС у звітному році заяви про відсутність об'єкта обчислення екологічного податку суб'єктом господарювання (в тому числі новоствореним), який не здійснював викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів, та з початку звітного року не планує мати об'єктів обчислення екологічного податку.

- Хто є платником екологічного податку за викиди стаціонарними джерелами забруднення якщо СГ орендує нежитлове (житлове) приміщення в будівлі з автономною системою опалення (котел), яка належить іншому СГ або ФО не СГ?

Коротка відповідь:

У разі утворення забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря при згоранні палива (газу, мазуту тощо), яке використовується для роботи автономної системи опалення (котла), платником екологічного податку за викиди стаціонарними джерелами забруднення є суб’єкт господарювання (орендодавець - юридична особа або фізична особа – підприємець) - власник автономної системи опалення (котла), яка використовується для опалення будівлі, в тому числі коли в одній будівлі знаходяться декілька орендарів.

Фізична особа, яка не є суб’єктом господарювання (орендодавець) - власник автономної системи опалення (котла), що використовується для опалення будівлі, що здається нею в оренду одному або декільком суб’єктам господарювання, не є платником екологічного податку. При цьому, суб’єкти господарювання - орендарі будівлі або приміщень будівлі, не є платниками екологічного податку за викиди стаціонарними джерелами забруднення, крім випадків, коли ними укладені договори на придбання (постачання) палива для цих джерел забруднення.

- В яких випадках платнику ПДВ необхідно надавати до органу ДПС оригінали ВМД при поданні податкової звітності?

Коротка відповідь:

Якщо в сумах податку, задекларованих до бюджетного відшкодування, частково або повністю містяться суми податку, сплачені платником при здійсненні експортних/імпортних операцій, то такий платник податку при поданні до органу ДПС податкової звітності з ПДВ повинен додати оригінали митних декларацій. При цьому, якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, то така електронна митна декларація до органу ДПС надається митним органом.

- Чи повинен платник ПДВ при визначенні бази оподаткування операцій з постачання ввезених товарів на митній території України враховувати зменшення (збільшення) їх митної вартості митним органом?

Коротка відповідь:

У разі якщо на підставі рішення митного органу зменшено (збільшено) суму ПДВ, що сплачена платником податку при імпорті товарів та задекларована в митній декларації, то при подальшому постачанні зазначених товарів на митній території України база оподаткування визначається з урахуванням такого зменшення (збільшення), але не нижче їх митної вартості.

- В які строки повинні подавати податкову декларацію платника ЄП – ФОП платники ЄП другої групи за звітні періоди 2013 року?

Коротка відповідь:

Фізична особа – підприємець - платник єдиного податку другої групи, обсяг доходу якої протягом року не перевищує 1 000 000 гривень або яка самостійно не приймала рішення про перехід на сплату податку за ставками, встановленими для платників єдиного податку третьої або п’ятої групи, повинна подати податкову декларацію платника єдиного податку протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

У разі перевищення протягом року обсягу доходу, визначеного у п.291.4 ПКУ, або самостійного прийняття рішення про перехід на сплату податку за ставками, встановленими для платників єдиного податку третьої або п’ятої групи, платники єдиного податку другої групи подають до органу ДПС податкову декларацію у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, тобто протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

НОТАРІАТ

Скільки коштуватиме нотаріусам доступ до Держреєстру нерухомості?

З 2013 року нотаріуси отримали повноваження держреєстраторів прав на нерухомість (відповідно до норм ЗУ N 5037-VI від 04.07.2012 р.) та право платного користування Держреєстром речових прав на нерухоме майно під час вчинення нотаріальних дій з нерухомістю. Як визначився Мін'юст у своєму наказі, за один пошук відомостей про зареєстровані речові права, їх обтяження на об’єкт нерухомого майна у зазначеному реєстрі нотаріуси мають заплатити 68 грн.

---------------------

Наказ Міністерства юстиції України "Про встановлення розміру плати за пошук нотаріусами відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно" (N 1994/5 від 29.12.2012 р.)

Офіційне опублікування: "Офіційний вісник України" N 3 від 22.01.2013 р.

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.01.2013 р. за N 115/22647 та набирає чинності 22.01.2013 р.

МЕДИЧНА ПРАКТИКА

Провадження медпрактики за новими Ліцумовами

Для ведення будь-якого виду ліцензованої діяльності необхідно відповідати встановленим Ліцензійним умовам, що розробляються держорганами. І якщо для певних сфер ці умови залишаються актуальними протягом деяких років, то для медичної практики вимоги переглядаються вже другий рік поспіль.

На початку 2011 року МОЗ презентувало нові Ліцумови провадження медпрактики (затверджено наказом N 49 від 02.02.2011 р.), скасувавши аналогічні вимоги, що діяли протягом десяти років. Як виявилося, не все задумане було відображено у цьому документі, в зв’язку з чим наприкінці 2012 року світ побачили чергові Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з медичної практики, які є чинними вже з 18 січня 2013 року.

Значну увагу приділено ОРГАНІЗАЦІЙНИМ ВИМОГАМ, зокрема, Ліцумови доповнено низкою нових норм, на які радимо звернути увагу:

1) перевірте наявність відповідного входу та умов для вільного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями. Виконання цієї вимоги є однією із умов здійснення медпрактики;

2) ще однією обов’язковою умовою провадження медпрактики визначено дотримання вимог щодо атестації медичних та фармацевтичних працівників, та проходження ними обов’язкових медоглядів;

3) обов’язковим є затвердження переліку та вартості послуг, які будуть надаватися пацієнтам (такий перелік має бути розміщений в доступному для споживача місці);

4) фізособа-підприємець може приймати на роботу лікарів (провізорів) лише за наявності у нього самого вищої кваліфікаційної категорії із заявленої спеціальності. Простіше кажучи, підприємець-невропатолог не вправі працевлаштувати лікаря – отоларинголога, а ось запросити до себе у команду пару-трійку колег-невропатологів можна без будь-яких проблем. При цьому фізособам-підприємцям дозволено приймати на роботу різнопрофільних молодших спеціалістів;

5) не допускається використовувати один кабінет, в якому провадиться медпрактика за різними функціональними призначеннями;

6) при спільному використанні приміщень чи кабінетів різними суб’єктами для ведення медпрактики не забудьте про укладення відповідних договорів найму, оренди (суборенди) тощо;

7) обов’язковим є встановлення вивіски на фасаді будівлі, де розміщуються заклад охорони здоров'я чи фізособа - підприємець. На ній має бути зазначено вид закладу, найменування юрособи, місцезнаходження та ЄДРПОУ – для юросіб та зазначення медичних спеціальностей, за якими провадиться медпрактика, прізвище, ім'я та по-батькові фізособи підприємця – для фізосіб.

Детально прописано перелік дій, які мають виконуватися закладом охорони здоров’я чи фізичною особою – підприємцем. Звичайно ж, для медичної установи встановлені вимоги є значно ширшими, ніж для підприємця. Так, наприклад, для закладів охорони здоров'я є обов’язковим затвердження низки документів, зокрема, номенклатури справ з медичної та фармацевтичної документації, правил перебування пацієнтів у закладі, інформації про порядок дій при невідкладних станах, стандартів сестринського (медичного) догляду тощо. Створення відповідних умов для праці також є обов’язком медичного закладу. Мова йде про забезпечення медичних та фармацевтичних працівників санітарним одягом та засобами індивідуального захисту, працівників необхідними мийними та дезінфікуючими засобами, наявність, доступність та укомплектованість аптечок для надання невідкладної медичної допомоги тощо.

Що стосується КВАЛІФІКАЦІЙНИХ ВИМОГ, то, як і раніше, Ліцумови направляють нас до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, випуск 78 "Охорона здоров'я", (затверджено наказом МОЗ N 117 від 29.03.2002 р.).

На що треба звернути увагу у нових Ліцумовах стосовно кваліфікаційних вимог, то це тільки на доповнення переліку документів, якими засвідчується відповідність спеціальним освітнім та кваліфікаційним вимогам. Зазначений перелік доповнено сертифікатом провізора-спеціаліста та посвідченням про присвоєння (підтвердження) відповідної кваліфікаційної категорії з провізорської спеціальності.

Деякі коригування передбачено і до СПЕЦІАЛЬНИХ ВИМОГ провадження медпрактики. Так, у разі розширення переліку лікарських (провізорських) спеціальностей до МОЗ має також бути надано відомості про наявність персоналу із зазначенням його освітньо-кваліфікаційного рівня та стажу роботи за спеціальністю.

Зазначимо ще декілька спеціальних вимог, дотримання яких не треба оминати у провадженні медпрактики:

- пацієнти повинні мати вільний доступ до вбиральні та гардеробної;

- матеріали для покриття стін, стелі та підлоги в приміщеннях, де будуть прийматися пацієнти, мають допускати вологе прибирання з використанням дезінфекційних засобів;

- обов’язковим є наявність окремих приймалень для дитячого, пологового (гінекологічного в пологовому будинку), інфекційного, дерматовенерологічного, туберкульозного, психіатричного відділень;

- здійснення хірургічних втручань можливе лише в операційних блоках, які повинні бути ізольованими від усіх груп приміщень закладу і мати зручні зв'язки з приміщеннями відділень анестезіології-реанімації, палатними відділеннями хірургічного профілю, приймальним відділенням тощо.

Наостанок зазначимо, що новими Ліцумови затверджено й нові форми заявочних документів, відомостей щодо стану матеріально-технічної бази, наприклад, повідомлення про припинення діяльності (таке повідомлення має надаватися до МОЗ у разі припинення провадження медпрактики протягом 10 робочих днів з дати припинення).

---------------------

Наказ Міністерства охорони здоров'я України "Про внесення змін до наказу МОЗ України від 02 лютого 2011 року N 49" (N 981 від 30.11.2012 р.)

Офіційне опублікування: "Офіційний вісник України" N 100 від 08.01.2012 р.

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.12.2012 р. за N 2131/22443 та набирає чинності з 18.01.2013 р.

ОСВІТА ТА ЗАЙНЯТІСТЬ

Кабмін визначив порядок укладання договорів про стажування студентів ВНЗ

Новий Закон "Про зайнятість населення" (N 5067-VI від 05.07.2012 р.) надав студентам ВНЗ та учням ПТУ можливість проходження стажування на підприємствах будь-якої форми власності та виду діяльності. Стажування проводиться у вільний від навчання час за відповідним договором, форму та порядок укладання якого затверджено урядовою постановою N 20 від 16.01.2013 р.

Для отримання інформації про можливість стажування студенти можуть звернутися до відповідних підрозділів своїх навчальних закладів, центрів зайнятості, організацій роботодавців, а також безпосередньо до керівників підприємств. Якщо підприємство погодилось на проходження стажування, керівник підприємства назначає керівника стажування, який разом із стажистом розробляє індивідуальну програму робіт. При цьому за керівником закріплюється не більше двох стажистів, а строк стажування не може перевищувати 6 місяців.

У разі виконання стажистом професійних робіт, передбачених індивідуальною програмою стажування за встановленими нормами, підприємство зобов'язане забезпечити своєчасну оплату таких робіт. Робота керівників стажування може оплачуватися підприємством за рахунок коштів, передбачених на підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації кадрів, додатково на строк стажування щомісяця у розмірах не менше 5% суми основної зарплати, яку вони отримують за основним місцем роботи.

Договір про стажування укладається у двох примірниках (один з яких зберігається на підприємстві, другий - у стажиста) та може бути розірваний на вимогу однієї зі сторін у разі порушення його умов.

Запис про проходження стажування вноситься до трудової книжки стажиста, яка у разі потреби оформляється згідно із законодавством.

Після закінчення стажування стажистові видається висновок про його результати, в якому зазначаються виконані роботи, оцінка якості їх виконання, а також характеристика професійної компетентності, особистих та ділових якостей стажиста.

Зауважимо, що дія цього Порядку не поширюється на:

- студентів ВНЗ, що проходять стажування у державних органах;

- студентів вищих медичних навчальних закладів та інтернів;

- курсантів (слухачів, студентів) вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів;

- курсантів та слухачів вищих навчальних закладів МВС і МНС.

Як зазначає Мінсоцполітики на своєму сайті, Порядок надає студентам можливість ще під час навчання здобути досвід професійної роботи, зафіксувати це в трудовій книжці, що сприятиме їх працевлаштуванню та закріпленню на робочому місці. Роботодавці матимуть можливість підготувати кадровий резерв належного рівня професійної кваліфікації.

Наразі залишається відкритим питання, як поняття "стажування" буде співвідноситись з поняттям "виробничої практики", отже, сподіваємось на появу роз’яснень компетентних державних органів.

------------------------

Постанова Кабінету Міністрів України N 20 від 16.01.2013 р.

Офіційне опублікування: "Урядовий кур’єр" N 13 від 22.01.2013 р.

Дата набрання чинності: 22.01.2013 р.

АРБІТРАЖНІ КЕРУЮЧІ

Мін'юст проконтролює діяльність організацій арбітражних керуючих

Нагадаємо, що нова редакція Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (N 4212-VI від 22.12.2011 р.) дозволила арбітражним керуючим об'єднуватись у так звані саморегулівні організації – громадські організації, що діють на засадах самоврядування, не мають на меті отримання прибутку.

Зазначені організації можуть брати участь:

- у розробленні нормативно-правових актів та заходах з питань відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом;

- у професійній підготовці арбітражних керуючих та підвищенні їх професійного рівня;

- у складі кваліфікаційної та дисциплінарної комісій;

а також захищати інтереси своїх членів у державних органах.

Функцію контролю (нагляду) за діяльністю зазначених організації покладено на Мін'юст.

Такий контроль полягає у зборі, перевірці та аналізі відповідним структурним підрозділом Мін'юсту інформації щодо відповідності саморегулівних організацій вимогам, встановленим Законом.

Така інформація подається саморегулівною організацією до Мін'юсту (за формою, затвердженою наказом Мін'юсту N 64/5 від 09.01.2013 р.) протягом 1 місяця з дня її реєстрації як всеукраїнської громадської організації. Крім того, щороку до 15 січня ці дані необхідно підтверджувати.

Якщо інформація подається вперше, до неї необхідно додати наступні документи:

- копію статуту організації;

- дані про кількісний склад організації (ПІБ її членів; наявність у них свідоцтв про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого та їх реквізити)*;

- копію правил професійної діяльності арбітражних керуючих (за наявності).

При щорічному інформуванні зазначені документи Мін'юсту не подаються, якщо вказані у них відомості не змінились.

У разі неподання саморегулівною організацією зазначеної щорічної інформації така організація виключається з переліку саморегулівних організацій арбітражних керуючих.

Про включення організації до переліку саморегулівних організацій арбітражних керуючих або її виключення із зазначеного переліку Мін'юст повідомляє відповідним листом.

------------------------

* Нагадаємо, що для отримання відповідного статусу, кількісний склад саморегулівної організації повинен налічувати не менше 100 арбітражних керуючих, а її члени повинні брати участь не менше ніж в 100 (у сукупності) процедурах, що застосовуються у справах про банкрутство.

Крім того, звертаємо увагу, що новий Порядок видачі свідоцтва про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого затверджено наказом Мін'юсту N 93/5 від 14.01.2013 р.

------------------------

Наказ Міністерства юстиції України N 64/5 від 09.01.2013 р.

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11.01.2013 р. за N 105/22637

Офіційне опублікування: "Офіційний вісник України" N 4 від 25.01.2013 р.

Дата набрання чинності: 25.01.2013 р.

ТОРГІВЛЯ

Щоб здійснити покупку у супермаркеті, українцям доведеться їздити за 5 кілометрів від міста

У Верховній Раді зареєстровано законопроект, яким забороняється розміщувати продовольчі або змішані магазини загальною торговою площею від 300 м2 на відстані, менше ніж 5 кілометрів від межі населеного пункту.

Водночас пропонується змінити режим роботи таких супер- та гіпермаркетів. Так, у будні дні вони працюватимуть з 9:00 до 20:00 години, а неділя, святкові та неробочі дні вважатимуться вихідними днями. Водночас зазначений режим роботи може бути змінено органом місцевого самоврядування.

Крім того, законопроектом передбачається встановлення деяких нових вимог до ведення торгівельної діяльності. Зокрема, цікавим є положення, згідно з яким в обсязі роздрібного товарообороту магазину частка кожної групи вітчизняних продовольчих товарів не повинна бути менше 80% від загального обсягу товарообороту цієї групи продовольчих товарів.

Також законопроект встановлює певні вимоги до договорів поставки продовольчих товарів, наприклад, встановлення граничного строку отримання постачальником грошових коштів на рівні 45 календарних днів з моменту отримання товарів, та заборона включення до договорів умови відносно надання послуг з реклами, маркетингу, інших послуг, направлених на просування продовольчих товарів.

Крім того, законопроект забороняє певні дії, якими сьогодні нерідко "грішать" продовольчі (та й не тільки) торгівельні мережі, як от:

- повернення постачальникам продовольчих товарів, не проданих протягом визначеного терміну (за виключенням, якщо повернення таких товарів передбачено законодавством);

- встановлення плати за право поставки продовольчих товарів, за зміну асортименту продовольчих товарів тощо.

На думку ініціатора законопроекту Царьова О.А., його прийняття дасть змогу забезпечити населення торгівельними площами на рівні європейських країн, створити умови для розвитку конкурентного середовища, покращити стан малого та середнього бізнесу в Україні та підвищити конкуренцію серед суб`єктів внутрішнього продовольчого ринку України.

Однак варто відмітити, що даний законопроект вже викликав негативну реакцію як з боку значних "гравців" українського ринку роздрібної торгівлі, так і з боку звичайних покупців.

------------------------

Законопроект "Про стимулювання розвитку вітчизняного ринку продовольчих товарів" (N 2067 від 22.01.2013 р.)

ЦИВІЛЬНЕ СУДОЧИНСТВО

Огляд листів Вищого спецсуду України з розгляду цивільних і кримінальних справ

16 січня поточного року Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ видав низку листів, в яких звернув увагу на наступне:

1) визначив, що дія ч. 2 ст. 625 ЦКУ про обов'язок боржника, який прострочив виконання грошового зобов'язання, сплатити на вимогу кредитора суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, не поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку із завданням шкоди (лист N 10-74/0/4-13 від 16.01.2013 р.);

2) роз'яснив, як співвідносяться між собою положення ст. 145 Земельного кодексу України про примусове відчуження земельної ділянки, яка належить іноземному громадянину, та п. 15 розділу X "Перехідні положення" ЗК про заборону відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Суд зауважив, що за відсутності факту "добровільного" відчуження іноземним громадянином чи особою без громадянства успадкованої земельної ділянки, остання підлягає примусовому відчуженню, однак виключно на підставі відповідного судового рішення. Позивачем у таких справах можуть бути відповідні органи прокуратури.

При цьому пункт 15 розділу X "Перехідні положення" ЗК, яким встановлено заборону купівлі-продажу або іншим способом відчуження земельних ділянок сільгосппризначення, на ці правовідносини не поширюється (лист N 10-71/0/4-13 від 16.01.2013 р.);

3) розглянув окремі питання застосування строків позовної давності у цивільному судочинстві (лист N 10-70/0/4-13 від 16.01.2013 р.);

4) роз'яснив нюанси застосування деяких норм Цивільного процесуального кодексу України, зокрема питання:

- видачі судових наказів;

- певних дій апеляційного суду у справах про усиновлення;

- самовідводу судді на стадії відкриття апеляційного провадження;

- розгляду заяв про забезпечення позову (лист N 10-72/0/4-13 від 16.01.2013 р.).

----------------------

Листи Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ N 10-70/0/4-13, N 10-71/0/4-13, N 10-72/0/4-13, N 10-74/0/4-13 від 16.01.2013 р.

СЕРТИФІКАЦІЯ ПРОДУКЦІЇ

Відповідність піротехнічних виробів та засобів зв’язку за техрегламентами

Із Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні, що затверджено наказом Держспоживстандарту N 28 від 01.02.2005 р., виключено низку позицій:

- засоби зв’язку (телефонні апарати кл. 3; 2; 1; 0 та приставки до них, автонабірні пристрої абонентської техніки, автовідповідачі телефонні, апарати факсимільні загального призначення);

- посуд сталевий емальований та господарський чавунний емальований;

- полотна трикотажні білизняні для дітей, а також тканини бавовняні та змішані для білизняних виробів дитячого асортименту;

- вироби піротехнічні побутові.

Натомість зазначена продукція буде проходити процедуру оцінки відповідності (включає процедури відбору зразків, випробування, здійснення контролю, оцінки, перевірку, реєстрацію тощо) згідно із встановленими технічними регламентами. Так, наприклад, Техрегламент піротехнічних виробів встановлено постановою КМУ N 839 від 03.08.2011 р., а за Техрегламентом радіообладнання і телекомунікаційного кінцевого (термінального) обладнання (затверджений постановою КМУ N 679 від 24.06.2009 р.), буде проводитися оцінка відповідності засобів зв’язку тощо.

В разі отримання позитивного результату при проходженні такої процедури виробник продукції має скласти декларацію про відповідність та забезпечити проведення маркування продукції національним знаком відповідності.

---------------------

Наказ Міністерства економіки України "Про внесення змін до Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні" (N 1526 від 29.12.2012 р.)

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.01.2013 р. за N 85/22617 та набирає чинності з дня офіційного опублікування

МИТНІ КЛАСИФІКАТОРИ

Митні класифікатори актуалізовано

Внесено зміни до відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій (затверджені наказом Мінфіну N 1011 від 20.09.2012 р.), а саме до:

1) класифікатора митних органів, їх структурних підрозділів, митних організацій, спеціалізованих навчальних закладів та науково-дослідної установи митної служби України. Інформація змінюється по Житомирській, Запорізькій, Чернівецькій обласній, Луганській, Кіровоградській митницях;

2) класифікатора документів. Розділ 5 Класифікатора "Ліцензії, дозволи, сертифікати та інші документи, що підтверджують дотримання обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України" доповнено новими позиціями:

- ветеринарна довідка - код 5054;

- висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - код 5065;

- декларація виробника - код 5117;

- підтвердження законності вилучених водних біоресурсів із середовища їх існування або аналогічний документ, підтверджений компетентним органом іноземної держави - код 5118;

- індивідуальна ліцензія на ввезення (пересилання) в Україну цінних паперів (НБУ) - код 5168;

- індивідуальна ліцензія на вивезення (пересилання) за межі України цінних паперів (НБУ) - код 5169;

- сертифікат країни експортера на насіння, садивний матеріал - код 5183.

3) класифікатора особливостей переміщення товарів через митний кордон України. Класифікатор доповнено новими позиціями, зокрема, "Декларування консолідованих вантажів, що переміщуються через митні склади та вільні митні зони комерційного типу".

------------------------

Наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження Змін до відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій" (N 15 від 17.01.2013 р.)

Дата набрання чинності: 28.01.2013 р.

КАЛЕЙДОСКОП ІНШИХ НОВИН

КМУ

- встановив, що за надання дозволів на користування надрами без проведення аукціону з метою виконання угод про розподіл продукції справляється збір у розмірі 1% початкової ціни продажу такого дозволу на аукціоні (постанова N 24 від 09.01.2013 р.);

МНС

- затвердило норми безоплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам виробництва штучної шкіри і технічних тканин, а також працівникам виробництва хутра та хутряних виробів (накази N 1421, N 1422 від 14.12.2012 р.);

- ухвалило Правила охорони праці для працівників бібліотек (наказ N 1398 від 12.12.2012 р.);

Мін'юст

- визначив порядок отримання свідоцтва про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) (наказ N 93/5 від 14.01.2013 р.);

МОЗ

- затвердило Державні санітарні норми та правила:

-- "Матеріали та вироби текстильні, шкіряні і хутрові. Основні гігієнічні вимоги" (наказ N 1138 від 29.12.2012 р.);

-- "Полімерні та полімервмісні матеріали, вироби і конструкції, що застосовуються у будівництві та виробництві меблів. Гігієнічні вимоги" (наказ N 1139 від 29.12.2012 р.);

-- "Медичні вимоги до якості та безпечності харчових продуктів та продовольчої сировини" (наказ N 1140 від 29.12.2012 р.);

Нацкомфінпослуг

- розробила Порядок погодження набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі (розпорядження N 2531 від 04.12.2012 р.);

- відкоригувала Порядок подання рекламних матеріалів щодо послуг з недержавного пенсійного забезпечення до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг (розпорядження N 2673 від 11.12.2012 р.);

Мінфін

- визнав такими, що втратили чинність, накази ДПС України (наказ N 1307 від 11.12.2012 р.):

-- "Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат суб’єкта малого підприємництва – юридичної особи та Порядку її ведення" N 477 від 13.10.98 р.;

-- "Про внесення змін до форми Книги обліку доходів і витрат суб'єкта малого підприємництва – юридичної особи та Порядку її ведення" N 554 від 12.10.99 р;

- затвердив форми (наказ N 1310 від 11.12.2012 р.):

-- Акта переоцінки майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, під час продажу через організації роздрібної торгівлі;

-- Акта приймання-передачі майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, під час продажу через організації роздрібної торгівлі;

-- Акта переоцінки майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, для продажу на біржових торгах;

-- Повідомлення про реалізацію майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі;

- вніс зміни до Бюджетної класифікації (наказ N 19 від 17.01.2013 р.);

- затвердив Порядок відшкодування фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, яка знаходиться у володінні Державної служби фінансового моніторингу України та Розмір фактичних витрат на копіювання або друк однієї сторінки документів, що надаються за запитом на інформацію, яка знаходиться у володінні Державної служби фінансового моніторингу України (наказ N 1201 від 19.11.2012 р.);

- ухвалив Порядок обміну податковою інформацією за спеціальними письмовими запитами з компетентними органами іноземних країн (наказ N 1247 від 30.11.2012 р.);+ БОС

- затвердив форму Довідки про сплату податку на доходи фізичних осіб платником податку – резидентом, який виїжджає за кордон на постійне місце проживання, та про відсутність податкових зобов'язань з цього податку (наказ N 1401 від 21.12.2012 р.);

Держкомстат

- затвердив типові анкети обстежень ділової активності підприємств (наказ N 544 від 27.12.2012 р.):

N 2К–П (квартальна) "Типова анкета для промислового підприємства";

N 2К–П дод (один раз на рік) "Типова анкета для промислового підприємства (додаток)";

N 2К–Б (квартальна) "Типова анкета для будівельного підприємства";

N 2К–Т (квартальна) "Типова анкета для підприємства роздрібної торгівлі";

N 2К–СП (квартальна) "Типова анкета для підприємства сфери послуг";

N 2К–Тр (квартальна) "Типова анкета для транспортного підприємства";

N 2К–С (квартальна) "Типова анкета для сільськогосподарського підприємства";

- надав роз’яснення щодо заповнення таких форм:

N 1-підприємництво (річна) "Структурне обстеження підприємства" (роз’яснення N 18/1-12/34 від 30.11.2012 р.);

N 1-підприємництво (коротка) (річна) "Структурне обстеження підприємства" (роз’яснення N 18/1-12/11 від 28.11.2012 р.);

N 1-буд "Інформація про одержання дозвільного документа на виконання будівельних робіт" та N 2-буд "Звіт про реалізацію дозвільного документа на виконання будівельних робіт" (роз’яснення N 18/1-12/3 від 28.11.2012 р.);

N 1-кб (місячна) "Звіт про виконання будівельних робіт" (роз’яснення N 18/1-12/4 від 28.11.2012 р.);

N 1-Б "Звіт про взаєморозрахунки з нерезидентами" (роз’яснення N 18/1-12/9 від 28.11.2012 р.);

N 1-торг (нафтопродукти) "Про продаж світлих нафтопродуктів і газу" (роз’яснення N 18/1-12/16 від 30.11.2012 р.);

N 2-торг (авто) "Звіт про продаж і запаси автотранспортних засобів, деталей та приладдя до них" (роз’яснення N 18/1-12/17 від 30.11.2012 р.);

N 1-туризм (річна) "Звіт про туристичну діяльність" (роз’яснення N 18/1-12/33 від 30.11.2012 р.);

N А "Про обсяги продажу сільгосппродуктів і худоби на міському ринку" (роз’яснення N 18/1-12/18 від 30.11.2012 р.);

N 1-КЗР (річна) "Звіт про діяльність колективного засобу розміщування" (роз’яснення N 18/1-12/36 від 30.11.2012 р.);

Мінсоцполітики

- надало роз’яснення щодо оплати праці працівників установ соціального захисту (лист N 1154/13/84-12 від 15.11.2012 р.);

ПФУ

- вніс зміни (постанова N 25-1 від 19.12.2012 р.) до:

-- Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління ПФУ N 21-1від 19.12.2003 р.;

-- Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, затвердженого постановою правління ПФУ N 21-2 від 27.09.2010 р.;

-- Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої постановою правління ПФУ N 21-5 від 27.09.2010 р.;

Держмитслужба

- надала роз’яснення стосовно здійснення санітарно-епідеміологічного контролю щодо товарів, які переміщуються в міжнародних поштових та експрес-відправленнях (лист N 16/1-16.3/58-ЕП від 10.01.2013 р.);

- звернула увагу на те, як повинні засвідчуватися результати здійснення фітосанітарного контролю (N 16/1-16.3/101-ЕП від 16.01.2013 р.).

 
 


Авторизация



Сейчас 7 гостей онлайн

Наш опрос

Ответы на какие вопросы Вам наиболее интересно видеть в программе?